Nieuwkomers porto

Daghandel en portefeuilles van Beurscafé.net leden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Nieuwkomers porto

Berichtdoor nieuwkomer op za 19 jul 2008, 14:43

Eigenlijk een mooi punt om te starten. Dit jaar bleef ik drijven door tijdige verkoop van bijna alle aandelen en daarnaast handel in turbo shorts op de amerikaanse beursindex.
Tot gisteren was ik redelijk liquide. Bijna alle turbo's en aandelen waren bij Alex omgezet in spaargeld (4% rente )
De portefeuille heb ik gisteren weer redelijk gevuld.

De samenstelling per 19 juli 2008

Ohra New Energy Fonds
Royal Dutch Shell
Aalberts
SNS Bank
Nokia
IBM
Sligro

(van alles in euri's ongeveer evenveel)
nieuwkomer

Re: Nieuwkomers porto

Berichtdoor Jos op za 19 jul 2008, 15:25

Interessante portefeuille. Ben wel benieuwd waarom je IBM hebt opgenomen. :)
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor nieuwkomer op za 19 jul 2008, 15:47

Jos
IBM heeft zich omgewerkt tot een modern it techno bedrijf en is al lang niet meer die computerbouwer van vroeger. Ze hebben bv aardig wat kennis in huis over nanotechnologie. Ze stellen elk kwartaal de winstverwachting naar boven bij.
Waar vind je dat deze dagen nog.

Tweede argument, voor Amerikaanse bedrijven in het algemeen, het zou mij niet verbazen als euro en dollar over enige jaren weer evenveel waard zijn.

Dan zou ik zelfs goed zitten bij een niet stijgende koers.

Dubbel fout kan natuurlijk ook.
nieuwkomer

Berichtdoor Jos op zo 20 jul 2008, 11:37

nieuwkomer schreef:Jos
IBM heeft zich omgewerkt tot een modern it techno bedrijf en is al lang niet meer die computerbouwer van vroeger. Ze hebben bv aardig wat kennis in huis over nanotechnologie. Ze stellen elk kwartaal de winstverwachting naar boven bij.
Waar vind je dat deze dagen nog.

Tweede argument, voor Amerikaanse bedrijven in het algemeen, het zou mij niet verbazen als euro en dollar over enige jaren weer evenveel waard zijn.

Dan zou ik zelfs goed zitten bij een niet stijgende koers.

Dubbel fout kan natuurlijk ook.

Oké, ik wist niet dat IBM zo modern/vooruitstrevend is. Vooral nanotechnologie is natuurlijk een interessante groeimarkt. Vooral op medisch gebied lijkt me, hoewel daar natuurlijk wel flink wat ethische kwesties meespelen.
Als ik aan IBM denk krijg ik het beeld van een ouderwetse, logge, computer reus in gedachten. Blijkbaar onjuist. :)

De dollar en euro weer naar 1:1? Waar zie je de kracht van de dollar vandaan komen (of de zwakte van de euro? ;) )
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor nieuwkomer op zo 20 jul 2008, 12:06

Vandaag weer eens gekeken op de site van Mass. Inst. of Techn. Nu blijkt ,toeval??, IBM zich weer bezig te houden met het koelen van semiconductors bij moderne zonnepanelen. ze gaan ze niet produceren, maar hebben veel kennis in huis die ze te gelde kunnen maken.
Ook in de nanotechnologie hebben ze veel kennis in huis.

De dollar: dat heb ik niet van mezelf, ik lees de wekelijkse nieuwsbrief van john mauldin. die heeft min of meer dit niveau van de dollar voorspelt en denkt nu dat de top voor de euro bereikt is en dat we nu richting pariteit gaan.
onze export heeft veel last van de dure euro, de economie zal hier ook fors vertragen, we zien het dal wat later dan in de usa en gb.
overigens zullen we ook last gaan krijgen van de toenemende spread tussen de euro bonds van de zwakkere en de sterkere europese broeders. de italianen, grieken ondermijnen de stabiliteit van de euro, let maar eens op wat er gaat gebeuren bij economische tegenwind.
Als ik zo eens op internet kijk, dan krijg ik de indruk dat amerika over veel meer mentale veerkracht beschikt dan wordt aangenomen, ze zouden wel eens glorieus uit de huidige malaise te voorschijn kunnen komen.
in europa zie ik weinig of geen daadkracht.
nieuwkomer

Berichtdoor Jos op di 22 jul 2008, 10:35

nieuwkomer schreef:(...)
De dollar: dat heb ik niet van mezelf, ik lees de wekelijkse nieuwsbrief van john mauldin. die heeft min of meer dit niveau van de dollar voorspelt en denkt nu dat de top voor de euro bereikt is en dat we nu richting pariteit gaan.
onze export heeft veel last van de dure euro, de economie zal hier ook fors vertragen, we zien het dal wat later dan in de usa en gb.
overigens zullen we ook last gaan krijgen van de toenemende spread tussen de euro bonds van de zwakkere en de sterkere europese broeders. de italianen, grieken ondermijnen de stabiliteit van de euro, let maar eens op wat er gaat gebeuren bij economische tegenwind.
Als ik zo eens op internet kijk, dan krijg ik de indruk dat amerika over veel meer mentale veerkracht beschikt dan wordt aangenomen, ze zouden wel eens glorieus uit de huidige malaise te voorschijn kunnen komen.
in europa zie ik weinig of geen daadkracht.

Klopt, Europa is inderdaad onstabieler dan de VS. Zie de veelvuldige initatieven van Sarkozy om meer politieke invloed te krijgen op de ECB; iets wat de economie m.i. zeker niet ten goede komt.

Weet je zo nog uit welke brief van Mauldin dat kwam, of heeft dat zich wekelijks ontwikkeld? Ik krijg hem elke week wel in de mail, maar kom er vaak niet aan toe om te lezen, toch maar eens vaker doen. :)
Jos

Berichtdoor nieuwkomer op di 22 jul 2008, 18:07

er staat het e e a in de nieuwsbrief van 13 juni jl.
groet ;)
nieuwkomer

Berichtdoor Jos op wo 23 jul 2008, 15:01

Bedankt Nieuwkomer! :)
Jos

Berichtdoor nieuwkomer op do 24 jul 2008, 18:26

ahold bijgekocht 7.46
asml bijgekocht 14.22
nieuwkomer

Berichtdoor nieuwkomer op vr 01 aug 2008, 19:35

positie sligro uitgebreid op 21.18 (kruisen macd)
nieuwkomer

Volgende

Keer terug naar Trading pit