Martens Turbo Porto

Daghandel en portefeuilles van Beurscafé.net leden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Martens Turbo Porto

Berichtdoor Marten op wo 27 aug 2008, 12:52

Hallo allemaal,

Ik heb gisteren en vandaag mijn eerste aankopen gedaan sinds ik half juli T2 verkocht (met teveel ongeduld, gekocht op 14..)
Ik handel eigenlijk alleen in turbo's voor de korte termijn winsten, binnen een maand heb ik ze bijna altijd verkocht.
Snel een leuk rendement behalen is mijn visie in de huidige onzekere tijden.
Je weet nooit hoe lang iets blijf stijgen of dalen, dus dan er maar versterkt op inspelen.

26-8 gekocht:
Goud Turbo Long 742 voor €6,03 per stuk. Goudprijs op dat moment: 814 dollar

27-8 gekocht:
Brent Crude Oil Future Turbo Long 94,63 voor €16,90 per stuk. Olieprijs : 117,80 dollar

Ik speculeer op het herstel van de euro t.o.v. de dollar. Gisteren en vandaag loopt hij al op in ieder geval.
En misschien kan die storm me nog winst bezorgen, al is het voor de wereld eerder te hopen van niet.
Zitten we weer met een oliecrisisje.

Wel jammer trouwens dat door de sterkere dollar we nog steeds dezelfde prijs aan de pomp betalen :|
Marten

Re: Martens Turbo Porto

Berichtdoor Jos op wo 27 aug 2008, 22:14

Ben benieuwd! Long oil lijkt me geen gek idee na de recente correctie, hoewel de oliemarkt wel minder 'hot' lijkt te zijn geworden nu de beurzen weer iets meer stabieler zijn, maar dat kan ook aan mijn perceptie liggen. :)

Wat is je redenatie achter goud?
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor Marten op do 28 aug 2008, 01:47

Goud heeft een behoorlijke val gemaakt, samen met de dollar en olie en lijkt weer omhoog te gaan. Vanaf de bodem rond 785 ging het al eens naar 835 en vandaag ook even. Ik ga ervan uit dat de dollar weer wegzakt door bijvoorbeeld een crisis bij een Amerikaanse bank of nieuwe "maatregelen" van FED of overheid (banken sponsoren met behulp van de geldpers).

Dus stapt men weer over op commodities, al zijn die minder "hot" als voorheen ja. Ik ga dan ook niet voor 950 dollar ofzo met goud maar ben met 870 of meer al heeel tevreden. Hetzelfde geld voor olie, als ik 50% rendement haal (met de turbo) verkoop ik het zeker weer.

Zoiezo vond ik de koersstijging van de dollar opmerkelijk terwijl de beurzen niet veel boven de dieptepunten van half juli zitten. Je zou denken dat het effect groter moet zijn en de beursstanden hoger. Gelukkig heb ik de daling van goud niet meegemaakt hoewel ik er voorheen altijd trouw in belegde. Maar nu is mijn favoriete turbo 839 er niet meer :(

Ik wacht maar even af voorlopig, misschien komt de dollar wel helemaal terug. Ik las gisteren ineens ergens verhalen/theoriën dat de verhouding dollar euro langzaam aan weer 1-1 zou worden :roll:
Marten

Berichtdoor Jos op vr 29 aug 2008, 07:22

Oké, kleine ritjes dus. Ben benieuwd hoe het uitpakt. Olie blijft 'vreemd genoeg' redelijk liggen ondanks de storm richting Mexico/VS.

Hoe bepaal je eigenlijk aan- of verkopen? En je "doel" van $ 870 voor goud, hoe kom je daaraan? Als je hierin openheid wilt/kunt geven natuurlijk. :)
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor Marten op vr 29 aug 2008, 18:10

Ja dat is iets waar ik nog niet echt een duidelijke strategie voor heb. Ik reken mij meer een mooie winst voor en heb bij 870 bijvoorbeeld ruim 50%. Mijn ervaring met vooral goud tot nu toe is dat het erg fluctueert en je met 4 korte ritjes veel meer verdiend dan met 2 lange ritten. Ik baal zelf altijd flink als ik van bijvoorbeeld 70% terugzak naar 20% terwijl ik bij 50% al prima kon verkopen. Vroeger (lees begin dit jaar) toen ik net begon met commodities handel vond ik 30% al heel wat maar nu ga ik voor de 50% winst. Of er moet een interessant punt op de grafiek liggen zoals een vorige top, een bodem of iets in die trent.

Zo heb ik een keer een verkooporder ingesteld ter hoogte van de vorige top en die raakte hij precies volgens mijn berekeningen. Om vervolgens weer te dalen :) Misschien wel geluk maar toch pakte het mooi uit, zie mijn laatste column op BodB (al even geleden..)

Olie sloot gisteren een stuk lager en daar moet het nu nog van herstellen, maar dat is een meer langer termijn gerichte aankoop als goud. Dat verkoop ik doorgaans al binnen 2 weken en tot nu altijd met een hele mooie winst. De vorige keer had ik 50% in 2 dagen :p Maargoed had ik het gehoud (als, als) tot de top van 975 had ik het 3 dubbele gehad. Dat is het nadeel van mijn strategie. Ik verkoop trouwens normaal gesproken nooit in 1-2 dagen maar ik had een hoge limietorder ingesteld die plotseling door vele % stijging in goud werd geraakt.

Wel opmerkelijk: goud en olie lijken bodems te hebben gezet terwijl de euro door blijft zakken. En juist met goed economisch nieuws (hoger BBP VS) hersteld hij terwijl vandaag de slechte cijfers van het persoonlijk inkomen de dollar een boost gaven (richting de 1,46). Dit snap ik niet helemaal.. :? Gelukkig blijft olie overeind, toch door de tornado angst. Benieuwd wat het weekend brengt.
Marten

Berichtdoor Marten op vr 29 aug 2008, 18:16

Hoe zit het eigenlijk met jou Jos? Je werkt nog aan je strategie neem ik aan? Of ben je ook al druk aan het beleggen?

Voor daytraden is goud uitermate geschikt, als je bijvoorbeeld 10-20% winst wil pakken op een dag. Gisteren zat er weer een aardige variatie in de koers. 1-2% winst met een hefboom van 10 kan een leuk rendement geven. De turbo 804 is er weer zie ik net, die heeft een hefboom van 18,66! Terwijl er toch 30 dollar ruimte is. Marja 30 van de 830 dollar is maar weinig %. :roll:
Marten

Berichtdoor Jos op za 30 aug 2008, 10:24

Marten schreef:Ja dat is iets waar ik nog niet echt een duidelijke strategie voor heb. Ik reken mij meer een mooie winst voor en heb bij 870 bijvoorbeeld ruim 50%. Mijn ervaring met vooral goud tot nu toe is dat het erg fluctueert en je met 4 korte ritjes veel meer verdiend dan met 2 lange ritten. Ik baal zelf altijd flink als ik van bijvoorbeeld 70% terugzak naar 20% terwijl ik bij 50% al prima kon verkopen. Vroeger (lees begin dit jaar) toen ik net begon met commodities handel vond ik 30% al heel wat maar nu ga ik voor de 50% winst. Of er moet een interessant punt op de grafiek liggen zoals een vorige top, een bodem of iets in die trent.

Zo heb ik een keer een verkooporder ingesteld ter hoogte van de vorige top en die raakte hij precies volgens mijn berekeningen. Om vervolgens weer te dalen :) Misschien wel geluk maar toch pakte het mooi uit, zie mijn laatste column op BodB (al even geleden..)

Olie sloot gisteren een stuk lager en daar moet het nu nog van herstellen, maar dat is een meer langer termijn gerichte aankoop als goud. Dat verkoop ik doorgaans al binnen 2 weken en tot nu altijd met een hele mooie winst. De vorige keer had ik 50% in 2 dagen :p Maargoed had ik het gehoud (als, als) tot de top van 975 had ik het 3 dubbele gehad. Dat is het nadeel van mijn strategie. Ik verkoop trouwens normaal gesproken nooit in 1-2 dagen maar ik had een hoge limietorder ingesteld die plotseling door vele % stijging in goud werd geraakt.

Wel opmerkelijk: goud en olie lijken bodems te hebben gezet terwijl de euro door blijft zakken. En juist met goed economisch nieuws (hoger BBP VS) hersteld hij terwijl vandaag de slechte cijfers van het persoonlijk inkomen de dollar een boost gaven (richting de 1,46). Dit snap ik niet helemaal.. :? Gelukkig blijft olie overeind, toch door de tornado angst. Benieuwd wat het weekend brengt.

Leuk verhaal. :)
We beginnen allemaal zonder strategie hoor, ik heb toen ik net begonnen was met opties eens puts op Versatel gekocht (jan 2005)(toen opgelopen door speculatie op een hoger bod) mede doordat Willem Middelkoop negatief erover was en niet dacht dat er een hoger bod zou komen. Met meer ervaring kom je er dan achter dat Willem (bijna) altijd negatief is. :D haha! Wel 50% winst behaald, maar natuurlijk niet "verdiend".

Misschien kun je een 'trailing stop loss' hanteren zodat je gewoon de turbo kunt laten lopen, en de positie vanzelf wordt gesloten. Weliswaar ga je er dan nooit zo mooi op de top eruit als je eerder deed, maar je kunt wel langer profiteren van de trend. :) Of gedeeltelijk uitschalen kan natuurlijk ook. Trouwens, als je grootste nadeel aan je strategie is "wanneer nu eens winst te nemen" doe je het wel goed hoor. ;)

Waarom de euro en olie zo "raar" doen weet ik ook niet, ik heb weinig verstand van fundamentals en richt me enkel op de koers.

Marten schreef:Hoe zit het eigenlijk met jou Jos? Je werkt nog aan je strategie neem ik aan? Of ben je ook al druk aan het beleggen?

Voor daytraden is goud uitermate geschikt, als je bijvoorbeeld 10-20% winst wil pakken op een dag. Gisteren zat er weer een aardige variatie in de koers. 1-2% winst met een hefboom van 10 kan een leuk rendement geven. De turbo 804 is er weer zie ik net, die heeft een hefboom van 18,66! Terwijl er toch 30 dollar ruimte is. Marja 30 van de 830 dollar is maar weinig %. :roll:

Ik ben nog steeds vrolijk aan het back testen (lees: het schiet nog niet op). :) Ik heb onlangs m'n technische analyse programma veranderd (van Metastock Pro naar Ninjatrader), omdat de laatste meer functionaliteiten heeft (ook gericht op de toekomst) en betere backtest functies heeft. Nadeel natuurlijk wel weer dat je een nieuwe code moet leren, en Ninjatrader werkt met C#, dus ik heb maar een 'For Dummies' boek erover besteld, want vooralsnog is het hocus-pocus. :) Ik heb onderhand al wel een heleboel ideeën, dus als ik de code onder de knie heb kan het wel eens snel gaan. Hoop ik dan. :lol:

Goud zou opzich kunnen, maar het volume is wel erg laag om dagelijks meerdere ritten te maken. Daarnaast zijn de commissies en slippage ook wel hoog. Het zal niet de eerste keer zijn met turbo's dat het orderboek achterloopt bij grote koersuitslagen vd onderliggende waarde. Ik vind de downside van turbo's voor intraday handel te groot voor de upside's. En ik vind turbo's ook geen "mooi" product, maar dat is meer een gevoels-argument dan iets rationeels.
Jos

Berichtdoor Marten op di 02 sep 2008, 09:55

Hmm dat met de dollar heb ik toch aardig verkeerd gezien voorlopig, die blijft herstellen.. Grmbl van een kleine winst vorige week naar een dik verlies nu met de porto. Ik kijk het nog even aan. :roll:

Wat is een trailing stop-loss Jos?
Ik weet naast de normale turbo's vrij weinig van andere beursproducten zoals bijvoorbeeld opties. Vandaar dat ik alleen in turbo's handel, waar je bijvoorbeeld alleen je inleg kan verliezen.

Welke programma's gebruik je allemaal? Is er niet iets waarbij je allemaal technische analyses voorgeschoteld kan krijgen? Ik ben nogal lui om het zelf te doen, kijk nu vooral met het blote oog (niet slim misschien). De luiheid zit hem dan vooral in het leren van zo'n programma, klinkt al aardig lastig als ik je verhaal zo lees :o
Marten

Berichtdoor Jos op di 02 sep 2008, 20:44

Marten schreef:(..)
Wat is een trailing stop-loss Jos?
Ik weet naast de normale turbo's vrij weinig van andere beursproducten zoals bijvoorbeeld opties. Vandaar dat ik alleen in turbo's handel, waar je bijvoorbeeld alleen je inleg kan verliezen.

Een stoploss die met de koers mee omhoog gaat, en waardoor je dus (als je aankoop is gestegen) je winst "veilig stelt". Als de koers daalt, dan gaat de trailing stop niet mee, en zorgt er dus gewoon voor dat je uitgestopt wordt. Investopedia heeft er enkele goede voorbeelden bij. :) (En kan het duidelijker uitleggen dan ik ;) )

Marten schreef:Welke programma's gebruik je allemaal? Is er niet iets waarbij je allemaal technische analyses voorgeschoteld kan krijgen? Ik ben nogal lui om het zelf te doen, kijk nu vooral met het blote oog (niet slim misschien). De luiheid zit hem dan vooral in het leren van zo'n programma, klinkt al aardig lastig als ik je verhaal zo lees :o

Hoe bedoel je dat met technische analyse programma's? Bedoel je een programma dat al adviezen e.d. geeft, of meer iets waarmee je lijntjes kan trekken en indicatoren kan toevoegen?

Adviezen e.d. geeft volgens mij Belegger.Pro, Tostrams, en nog wel meer denk ik. Ik heb hier zelf echter geheel geen ervaring mee.

Een programma om zelf analyses mee te maken zou je wellicht eens kunnen kijken naar Prorealtime (http://www.prorealtime.com), gratis als je alleen gebruikt maakt van slotkoersen en 'click & drag' interface dus makkelijk te leren. Prorealtime maakt van dezelfde software gebruik als Chartnet.nl, hoewel je bij de laatste tegen vergoeding realtime data hebt. Maar als je op de middelange termijn handelt lijkt me realtime data niet direct noodzakelijk, tenzij je er dan een dag bij kan/wilt zitten. (Trouwens nu offline?! Misschien ligt het aan mijn computer of zijn ze aan het updaten)
Jos

Berichtdoor Marten op do 11 sep 2008, 09:44

Hmm dit waren ongelukkige beleggingen. Olie verkocht met -65%, goud wacht ik nog even af, zit toch al bijna tegen de stoploss. Alle winst van voor de zomer is in ieder geval weg, eens kijken hoe dit terug te verdienen valt.

Ik begrijp er alleen weinig van:
Goud lijkt niet meer de contradicte belgging van voorheen, de beurs daalt maar goud daalt gerust net zo hard mee. Komt vast door de dollar die ondanks de Bailout een rechte lijn omhoog vertoont. Is dat het dollar reddingsplan van 29-8? Het helpt de beurzen nog niet echt..

Bij olie mochten twee orkanen, twee sterker dan verwachte afnames van de olie voorraad en een productiebeperking van de belangrijkste producenten niet helpen. Ook die prijs viel terug en zal vast onder de 100 dollar komen.

Gaan we weer terug naar de grondstofprijzen van voor de zomer van 2007? Het is een jaar geleden maar het lijkt zo ver weg.

Ik overweeg in ASMI te stappen, staat inmiddels al ruim 4 euro onder de vorige top en het bod zou het bedrijf ruim boven de 20 euro waarderen. Alleen kan het nog even duren, maar dat geduld wil ik wel tonen :)
Marten

Keer terug naar Trading pit