Marten schreef:Ja dat is iets waar ik nog niet echt een duidelijke strategie voor heb. Ik reken mij meer een mooie winst voor en heb bij 870 bijvoorbeeld ruim 50%. Mijn ervaring met vooral goud tot nu toe is dat het erg fluctueert en je met 4 korte ritjes veel meer verdiend dan met 2 lange ritten. Ik baal zelf altijd flink als ik van bijvoorbeeld 70% terugzak naar 20% terwijl ik bij 50% al prima kon verkopen. Vroeger (lees begin dit jaar) toen ik net begon met commodities handel vond ik 30% al heel wat maar nu ga ik voor de 50% winst. Of er moet een interessant punt op de grafiek liggen zoals een vorige top, een bodem of iets in die trent.
Zo heb ik een keer een verkooporder ingesteld ter hoogte van de vorige top en die raakte hij precies volgens mijn berekeningen. Om vervolgens weer te dalen

Misschien wel geluk maar toch pakte het mooi uit, zie
mijn laatste column op BodB (al even geleden..)
Olie sloot gisteren een stuk lager en daar moet het nu nog van herstellen, maar dat is een meer langer termijn gerichte aankoop als goud. Dat verkoop ik doorgaans al binnen 2 weken en tot nu altijd met een hele mooie winst. De vorige keer had ik 50% in 2 dagen :p Maargoed had ik het gehoud (als, als) tot de top van 975 had ik het 3 dubbele gehad. Dat is het nadeel van mijn strategie. Ik verkoop trouwens normaal gesproken nooit in 1-2 dagen maar ik had een hoge limietorder ingesteld die plotseling door vele % stijging in goud werd geraakt.
Wel opmerkelijk: goud en olie lijken bodems te hebben gezet terwijl de euro door blijft zakken. En juist met goed economisch nieuws (hoger BBP VS) hersteld hij terwijl vandaag de slechte cijfers van het persoonlijk inkomen de dollar een boost gaven (richting de 1,46). Dit snap ik niet helemaal..

Gelukkig blijft olie overeind, toch door de tornado angst. Benieuwd wat het weekend brengt.
Leuk verhaal.
We beginnen allemaal zonder strategie hoor, ik heb toen ik net begonnen was met opties eens puts op Versatel gekocht (jan 2005)(toen opgelopen door speculatie op een hoger bod) mede doordat Willem Middelkoop negatief erover was en niet dacht dat er een hoger bod zou komen. Met meer ervaring kom je er dan achter dat Willem (bijna)
altijd negatief is.

haha! Wel 50% winst behaald, maar natuurlijk niet "verdiend".
Misschien kun je een 'trailing stop loss' hanteren zodat je gewoon de turbo kunt laten lopen, en de positie vanzelf wordt gesloten. Weliswaar ga je er dan nooit zo mooi op de top eruit als je eerder deed, maar je kunt wel langer profiteren van de trend.

Of gedeeltelijk uitschalen kan natuurlijk ook. Trouwens, als je grootste nadeel aan je strategie is "wanneer nu eens winst te nemen" doe je het wel goed hoor.

Waarom de euro en olie zo "raar" doen weet ik ook niet, ik heb weinig verstand van
fundamentals en richt me enkel op de koers.
Marten schreef:Hoe zit het eigenlijk met jou Jos? Je werkt nog aan je strategie neem ik aan? Of ben je ook al druk aan het beleggen?
Voor daytraden is goud uitermate geschikt, als je bijvoorbeeld 10-20% winst wil pakken op een dag. Gisteren zat er weer een aardige variatie in de koers. 1-2% winst met een hefboom van 10 kan een leuk rendement geven. De turbo 804 is er weer zie ik net, die heeft een hefboom van 18,66! Terwijl er toch 30 dollar ruimte is. Marja 30 van de 830 dollar is maar weinig %.

Ik ben nog steeds vrolijk aan het back testen (lees: het schiet nog niet op).

Ik heb onlangs m'n technische analyse programma veranderd (van Metastock Pro naar Ninjatrader), omdat de laatste meer functionaliteiten heeft (ook gericht op de toekomst) en betere backtest functies heeft. Nadeel natuurlijk wel weer dat je een nieuwe code moet leren, en Ninjatrader werkt met C#, dus ik heb maar een 'For Dummies' boek erover besteld, want vooralsnog is het hocus-pocus.

Ik heb onderhand al wel een heleboel ideeën, dus als ik de code onder de knie heb kan het wel eens snel gaan. Hoop ik dan.
Goud zou opzich kunnen, maar het volume is wel erg laag om dagelijks meerdere ritten te maken. Daarnaast zijn de commissies en slippage ook wel hoog. Het zal niet de eerste keer zijn met turbo's dat het orderboek achterloopt bij grote koersuitslagen vd onderliggende waarde. Ik vind de downside van turbo's voor intraday handel te groot voor de upside's. En ik vind turbo's ook geen "mooi" product, maar dat is meer een gevoels-argument dan iets rationeels.