Emiel schreef:Jos,
Ik heb dat tracker beleggen nooit zo begrepen. W. Buffet heeft ooit eens gezegt dat een lange termijn belegger (wat veel tracker beleggers zijn) juist niet moeten diversiferen. Ik zou eerder gaan kijken naar de sterkste versus de zwakste uit de sector, zij het de twee sterkste tegenover de twee zwaksten. Dan schakel je markt en sector risico uit, hetgene wat je juist neit wil doen is bedrijfs risico uitsluiten, die zorgen juist voor het rendement. Een dergelijke constructie kan tot een beter rendement komen dan een tracker.....
just my 2 cents
Hoi Emiel,
Klopt, qua aandelen suggereert Buffett om juist niet aan diversificatie te doen. Voor beleggers die niet alles kunnen/willen volgen, adviseert hij wel index fondsen (zie
Buffett: buy index funds of
CNN Money).
Ik snap niet goed in je voorbeeld hoe je bedrijf en markt risico uitsluit door de sterkste versus de zwaktste te bekijken. Als je long de sterkste en short de zwaktste gaat, schakel je in feite deze risico's wel uit. Hoewel je met de lange termijnen van Buffett juist wel profiteert van de neiging om op lange termijn een premie te hebben op aandelen, waardoor een short positie niet echt handig is.
Een stock pick kan inderdaad een veel beter rendement geven dan een tracker. Ik denk alleen dat het verschrikkelijk moeilijk is om een goed olie aandeel te selecteren. Kijk naar Royal Dutch Shell, dit aandeel zit al een geruime tijd in een nauwe trading range, terwijl de olieprijs dat niet zit. Is Royal Dutch Shell dan een goede investering als je verwacht dat de olie nog duurder wordt?
Dat weet ik zelf niet, en juist daarom denk ik: waarom geen tracker?

Daarnaast denk ik dat de hoge olieprijs zich moeilijk zal vertalen in hogere winsten, doordat de kosten toenemen en de politieke roep om meer belasting ook toeneemt (zie bv. Obama's $1000,- rebate).