Uitleg nodig voor beginneling

AEX daily chat, nieuws en algemene discussies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Uitleg nodig voor beginneling

Berichtdoor alexanderhoofd op di 10 maart 2009, 14:50

Wel, ik ben 21 en zou mijn schaarse spaarcentjes is willen "investeren", je moet ergens beginnen:)
Nu, zo denk ik:
Fortis bijvoorbeeld staat momenteel op 1,224 EUR, dat is veel beter als een paar dagen geleden, dus denk ik als complete leek: moet ik kopen. Nu is mijn vraag, is er een kans dat die aandelen ooit niets waard meer zijn?

2de vraag:
Het is nu 13:45 en Fortisaandeel staat nu dus op 1,224EUR, en "laat" op 1,223, als ik er nu bijvoorbeeld 10 koop, koop ik deze dan aan 1,223 (de laat op dit moment) of de laat wanneer de beurs toe gaat of de beginkoers van morgen?

groeten en sorry als er hele domme vragen bijstaan.
Alexander
alexanderhoofd

Re: Uitleg nodig voor beginneling

Berichtdoor dolfschie op di 10 maart 2009, 16:51

eehhh..hoe zal ik beginnen
1) beleggen is niet zomaar wat geld ergens instoppen. Zorg dat je weet wat de basisbegrippen betekenen. Sorry, maar vragen over bied en laatprijzen zijn basisbegrippen. Neem eerst de tijd voor een boek uit bibliotheek of handleiding bij je beleggersbank.
Je koopt tegen de koers die jij opgeeft. Tegen de laatkoers of hoger zal je zeker een verkoper vinden. Een bestens koers lijkt me in fortis geen goede zet, dan koop je wat de verkoper van je wil hebben.
De bied en laatprijzen vliegen heen en weer om zoveel mogelijk handel te krijgen.
Overigens: de actuele koers zit meestal toch wel tussen bied en laat in. Dus een lagere laat dan de koers duidt erop dat de meeste genoegen nemen met een lagere prijs: zakken dus.
Je koopt nooit tegen slotprijs, dan is de beurs gesloten.
Via welk medium koop je ? beleggingsfondsen zijn vaak voor de dag erna. Maar als jij rechtstreeks handelt in een aandeel via je bank koop je volgens die seconde, niet pas morgen ofzo.
2) beleggen = lange duur. Speculeren = korte duur. Maar zo'n korte duur als jij wilt doen, een paar dagen historie bekijken, is daghandel. Dat is moeilijke en gevaarlijke kost. Kijk liever naar de grafiek van lange tijd.
3) zowie beslissen of je wilt letten op stijgen of dalen; een steun of weerstand in stijgen of dalen wilt zoeken; of meer fundamentele waarden zoals winstverwachtingen wilt meenemen.
4) ja, er is kans dat een aandeel niets waard wordt. Kijk naar Fortis.
5) maar alsjeblieft: beperk je niet tot een grafiek van een paar dagen.
dolfschie

Re: Uitleg nodig voor beginneling

Berichtdoor aandelen111 op di 05 mei 2009, 23:16

aandelen111

Keer terug naar Beurscafé