Fortis: here today, where tomorrow?

Inviduele aandelen Nederland: AEX, AMX, AscX, en de lokale markt

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Fortis: here today, where tomorrow?

Berichtdoor Hans op do 17 jul 2008, 22:45

Brekend nieuws en meningen over de geplaagde bankverzekeraar
fortis_stofferblik.jpg
fortis_stofferblik.jpg (13.98 KiB) 1389 keer bekeken
Hans

Re: Fortis: here today, where tomorrow?

Berichtdoor Jos op vr 18 jul 2008, 23:08

Leuke afbeelding over Fortis. Tjah, moeilijk er wat inhoudelijk over te zeggen. Mij is het iig volkomen onduidelijk of Fortis er nu (relatief) goed voor staat (zoals de directie vindt) of er slecht voorstaat (gezien de koersontwikkeling).

Wel vind ik het roepen om het aftreden van Votron overdreven. Het is immers ook een belangrijke taak van de topman om juist te zorgen voor vertrouwen in een bank. Daarom heeft hij misschien te lang 'mooi weer' gespeeld. Maar goed, we zagen ook bij Bear Stearns hoe snel het kan gaan met de liquiditeitspositie als er geruchten in de markt komen. Ook Lehman Brothers heeft hier zwaar onder te leiden gehad (zowel in koers als operationeel).
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor Hans op vr 18 jul 2008, 23:52

Jos schreef:Wel vind ik het roepen om het aftreden van Votron overdreven. Het is immers ook een belangrijke taak van de topman om juist te zorgen voor vertrouwen in een bank.

Jos, ben het niet met je eens wat het aftreden betreft. Votron riep tot begin juni nog dat het 'business as usual' was bij Fortis, dat de balans 'absoluut op orde' is en een kapitaalsinjectie niet nodig. Dan verspeel je elk vertrouwen bij aandeelhouders en andere stakeholders. Zijn vertrek was dan ook onvermijdelijk en m.i. terecht.

Hoe het verder gaat met Fortis? Ik durf het niet te zeggen, maar blijf nog steeds met een grote boog om financials heen lopen. De kredietcrisis is nog lang niet voorbij.
Hans

Berichtdoor Hans op za 19 jul 2008, 14:32

Nederlander bezorgd om Fortis
RIJSWIJK -
Bijna 80 procent van de Nederlanders denkt dat de Belgisch-Nederlandse bank Fortis een zeker risico loopt om ernstig in de problemen te komen. Dat blijkt uit onderzoek onder 1200 Nederlanders van marktonderzoeker Peil.nl in opdracht van ANP.

Ongeveer 45 procent vindt het erg dat ABN Amro is overgenomen door onder meer Fortis. Dit nemen zij vooral de leiding van ABN Amro kwalijk (36 procent). Een kwart acht de aandeelhouders van ABN Amro (mede-)schuldig en een vijfde wijst met de beschuldigende vinger naar de Nederlandse regering.

Een ruime meerderheid (57 procent) ziet het door onder meer Fortis overgenomen ABN Amro liever weer terug in Nederlandse handen komen.

Failliet

Ongeveer 80 procent van de Nederlanders zegt zich bovendien zorgen te maken om de problemen die de Amerikaanse hypotheekmarkt teisteren. Ruim tweederde van de Nederlanders denkt dat er ook in Nederland banken zijn die een risico lopen om failliet te gaan. Andere Nederlandse banken dan Fortis, zoals ING, Rabobank en SNS, lopen volgens 30 tot 40 procent van de ondervraagden kans op serieuze problemen.

De ontwikkelingen in de banksector heeft weinig Nederlanders ertoe gebracht om van bank te wisselen. Ruim 90 procent is bij dezelfde bank gebleven. 7 Procent wisselde wel. Hiervan kwam bijna de helft voor rekening van het overgenomen ABN Amro.

Bron: ANP
Hans

Berichtdoor au jardin op zo 20 jul 2008, 18:29

Als ik naga hoezeer deskundigen op beursgebied de plank mis slaan dan heb ik al helemaal geen hoge pet op van wat Nederlanders in doorsnee denken over Fortis en ABN.
Voor Votron heb ik geen goed woord over. Hij heeft de kluit bedonderd en daarmee het vertrouwen in Fortis letterlijk tot de grond toe afgebroken. Compaan Lippens behoort eveneens het veld te ruimen. Het zou voor Fortis stukken beter geweest zijn wanneer men open kaart gespeeld had. Ik heb sterk de indruk dat de overname van de door toedoen van de top van ABN-Amro vleugellam geworden bank voor Fortis een vlucht naar voren is geweest. Niemand maakt mij wijs dat de top van Fortis toen nog geen enkel zicht had op de slechte eigen vermogenspositie.
au jardin

Berichtdoor Jos op vr 01 aug 2008, 22:18

Ik vind het maar raar gaan bij Fortis, nu komen ze (meer dan een maand na de aankondiging van de extra kapitaal injectie) niet met een BAVA, maar met 'informatieve bijeenkomsten'. Met als argument dat deze 'sneller' zijn te organiseren dan een bijzondere aandeelhoudersvergadering. Naar mijn idee hadden ze al lang een BAVA kunnen inplannen. Daarnaast vind ik dat zo'n informatieve bijeenkomst het signaal geeft dat ze aandeelhouders liever niet teveel willen zeggen, en zeker geen stemming durven te geven. Net alsof de aandeelhouders kleine kinderen zijn..

Ow en de CFO wordt ontslagen maar hoeft niet weg, want hij krijgt een speciale functie. Niet dat ik vind dat de beste man moet opstappen, maar waarom nu zo half werk. Daarnaast wordt er door andere aandeelhouders ook (zover ik weet) niet geroepen om het aftreden van Mittler, maar ziet men liever Lippens gaan.

Al met al vind ik het een gebrek aan daadkracht. Wat vinden jullie d'r van?

Trouwens, maandag halfjaarcijfers van Fortis. Wat zijn jullie verwachtingen?
"It is better to struggle in the service of one's dreams than to find instant success at meaningless work." Brett Steenbarger
Jos

Berichtdoor Jos op ma 04 aug 2008, 07:31

Vanmorgen de cijfers. Zie 'Live-blogging: de Fortis cijfers' voor de cijfers, analyse en reacties.
Jos

Berichtdoor Jos op di 05 aug 2008, 11:24

Net in de inbox:

VEB roept aandeelhouders Fortis op voor bijeenroepen BAVA
VEB, Deminor en Test-Aankoop bundelen krachten

Sinds méér dan een maand stellen VEB, Deminor en Test-Aankoop zich vragen bij de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de informatie verstrekt door Fortis. De raad van bestuur van Fortis heeft op 1 augustus 2008 het initiatief van informele informatiesessies gelanceerd. Dit initiatief komt te laat en zal niet bijdragen tot het herstel van het vertrouwen tussen de aandeelhouders van Fortis, het management en de raad van bestuur. Drie weken na de kapitaalsverhoging, stellen het vertrek van de heer Votron en het neerleggen van zijn functie door de heer Mittler geenszins de aandeelhouders gerust wat betreft de strategie en het gevoerde beleid zoals aangehouden door de raad van bestuur.

VEB, Deminor en Test-Aankoop streven naar optimale informatieverschaffing aan aandeelhouders en de versterking van de positie van aandeelhouders. Het niet bijeenroepen van een BAVA door Fortis is een miskenning van de rechten en belangen van aandeelhouders. Een BAVA is een belangrijk en formeel vastgelegd instrument voor aandeelhouders om de raad van bestuur van Fortis verantwoording te laten afleggen.

Om de aandeelhouders toe te laten om de keuzes gemaakt door de raad van bestuur en het management te bekrachtigen, stellen VEB, Deminor en Test-Aankoop hun websites open voor de registratie van de aandeelhouders (met opgave van aantal aandelen) voor het bijeenroepen van een aandeelhoudersvergadering. Aandeelhouders die gezamenlijk 10% van de aandelen vertegenwoordigen hebben het recht zelfstandig een BAVA bijeen te roepen en een agenda vast te stellen. Indien voldoende aandeelhouders zich registeren zullen VEB, Deminor en Test-Aankoop de nodige maatregelen nemen voor de bijeenroeping van een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders en de agenda vastleggen.

Er bestaan drie fundamentele redenen voor het bijeenroepen van een aandeelhoudersvergadering.

Ten eerste kan het bestuur van Fortis uitgebreid verantwoording afleggen over de gebeurtenissen die hebben geleid tot het pakket noodmaatregelen dat op 26 juni 2008 werd bekendgemaakt en direct werd uitgevoerd zonder dat alle huidige aandeelhouders konden participeren.

In de tweede plaats moeten aandeelhouders van Fortis de mogelijkheid krijgen met de raad van bestuur in discussie te gaan over de toekomst van Fortis en het herstellen van het vertrouwen van de aandeelhouders in Fortis.

In de derde plaats moet de BAV/BAVA het begin zijn van een discussie over de corporate governance binnen Fortis. De corporate governance-structuur van Fortis dient te worden gemoderniseerd. De samenstelling en bevoegdheidsverdeling van de Raad van Bestuur, de versterking van de zeggenschap van aandeelhouders, de wijziging van het beloningsbeleid en de vereenvoudiging van het uitoefenen van het stemrecht zijn onderwerpen waarover gesproken moet worden.

VEB, Deminor en Test-Aankoop streven ernaar dat de BAV/BAVA in de loop van de maand november 2008 kan plaatsvinden.

U kunt zich via de volgende site aanmelden: http://www.veb.net/fortis

Hier Fortis aandeelhouders die zich hierbij gaan aanmelden?
Jos

Keer terug naar Aandelen Nederland